arbalet73 62 Posted September 2, 2020 Промоутерский ролик в серии из 8 уроков Настройки камер первый полёт Стабильный полёт Закрылки посадка Автопилот 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Temp1ar 1 Posted September 3, 2020 Хорошая тема, благодарю.. Еще бы кто то выложил изучалку про планировку маршрутов в том же littlenavmap Quote Share this post Link to post Share on other sites
dimonkit 2 Posted September 3, 2020 2 часа назад, Temp1ar пишет: Хорошая тема, благодарю.. Еще бы кто то выложил изучалку про планировку маршрутов в том же littlenavmap LittleNavMap - бесплатный планировщик полетов 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Temp1ar 1 Posted September 3, 2020 2 часа назад, dimonkit пишет: LittleNavMap - бесплатный планировщик полетов А как тут выбрать нужное? У меня только Xplane 11 можно выбрать Ну и не совсем понятно в каком формате сохранять полет и как его загружать в игре. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mitrophan 51 Posted September 3, 2020 9 минут назад, Temp1ar пишет: А как тут выбрать нужное? У меня только Xplane 11 можно выбрать Ну и не совсем понятно в каком формате сохранять полет и как его загружать в игре. А никак. На локальной машине у меня не хочет подхватывать библиотеку сценариев. Но поставил на прогу на планшет (он у меня под виндой работает) так библиотека по сети сама каким-то образом подхватилась. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Temp1ar 1 Posted September 3, 2020 4 минуты назад, Mitrophan пишет: А никак. На локальной машине у меня не хочет подхватывать библиотеку сценариев. Но поставил на прогу на планшет (он у меня под виндой работает) так библиотека по сети сама каким-то образом подхватилась. Понял, а по второму вопросу как быть тогда? В каком формате сохраняется план полета и каким образом он загружается в игре, через Сохранить/Загрузить? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mitrophan 51 Posted September 3, 2020 Только что, Temp1ar пишет: Понял, а по второму вопросу как быть тогда? В каком формате сохраняется план полета и каким образом он загружается в игре, через Сохранить/Загрузить? План я не делал в этой проге, просто использовал как карту, так как в основном летаю по VFR Quote Share this post Link to post Share on other sites
UltraMax 1 Posted September 11, 2020 Прошел все (сколько их там, 8?) обучалки из MFS 2020 А дальше... есть заданя. Но что, если я хочу обучиться пользоваться всеми возможностями самолета? Понимать, когда убирать закрылки, как включать автопилоты, как правильно тримиировать и т.д, и т.п. (тем более, если я хочу авиасимить на боинге или арбузе). Где всему этому научиться? В предыдущей версии в школе Мачадо? Или что делать? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Raspr 47 Posted September 11, 2020 26 минут назад, UltraMax пишет: Или что делать? Ну, если по серьезному: выбрать тип самолета и по РЛЭ. Quote Share this post Link to post Share on other sites
arbalet73 62 Posted September 11, 2020 (edited) 9 часов назад, Raspr пишет: Ну, если по серьезному: выбрать тип самолета и по РЛЭ. Если по-серьёзному, то в подавляющем количестве РЛЭ про навигацию, автопилот, триммирование, MCDU и MFC написано чуть больше, чем нихрена. Там практически не нужные симщику правила осмотра и проверки крафта перед взлётом, заправки, чеклисты, контрольные карты, бесполезные таблицы и т.д. Ну, взлётные да посадочные скорости проще угадать по таблицам из РЛЭ, да предельные скорости закрылков да шасси. И то асобовским моделям в большинстве случаев чихать на то, что про них написано в РЛЭ. Одно расстройство... А вот научиться навигации по HSI, RMI, GPS, VOR, ILS и ADF по РЛЭ не удастся. Полезных видеокурсов крайне мало, ведут их такие же самоучки, но продвинутые. Поэтому приходится тупо просеивать результаты поисковиков по запросам "как триммировать Cessna 152", "Как задать VOR на Garmin G1000", "Почему не пикает ILS" и т.д. Edited September 11, 2020 by arbalet73 Quote Share this post Link to post Share on other sites
MABP 20 Posted September 12, 2020 Дык.. РЛЭ говорит ЧТО делать, а КАК делать в других местах учат. М. А. Черный, В. И. Кораблин. Самолетовождение. Классика У гармина свой мануал есть, в инете полно, даж тут в файлах есть. Quote Share this post Link to post Share on other sites
UltraMax 1 Posted September 14, 2020 В Microsoft Flight Simulator X в уроках Мачадо есть это всё? Quote Share this post Link to post Share on other sites
UltraMax 1 Posted September 30, 2020 (edited) Может кто-то подскажет, как вообще правильно заходить, хотя бы на примере нижнего скрина из первого задания из Джексона? Как видно, с мягкостью и пробегом проблемы 1. Надо ли закрылки выпускать полностью (30 вроде) или выпускать только на половину (15)? 2. Как стабилизировать вертикальную скорость (в данном случае снижения)? Только джойстиком и РУДом, или есть возможность автоматической установки? 3. Ну и как стабилизировать путевую скорость? На снижении она должна быть 130, на предпосадочной прямой - 110. Я итак с трудом держу самолет на 110 с закрылками 30, и все равно пробег не идеальный, не надо ли тут скорость уменьшать до 90 (например) чтобы уменьшить пробег? Или надо как-то тормозить активнее (я просто РУД в малый газ и нажимаю кнопку тормоза на джойстике) В общем, может где-то есть описание, хотя бы любой посадки (скорости, закрылки, мощности и т.п), чтобы научиться правильно и четко заходить в нужную точку ВПП? Edited September 30, 2020 by UltraMax Quote Share this post Link to post Share on other sites
arbalet73 62 Posted September 30, 2020 А интерцепторы у крафта есть? Ими очень удобно пробег укорачивать. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Шлакоблок 584 Posted October 1, 2020 Помогите найти видеоинструкцию для Гармин 1000 на русском... если такая существует. Quote Share this post Link to post Share on other sites
GORYNYCH 15884 Posted October 1, 2020 21 час назад, UltraMax пишет: Может кто-то подскажет, как вообще правильно заходить, хотя бы на примере нижнего скрина из первого задания из Джексона? Любая посадка, после которой можно идти на своих двоих, считается успешной.(с) Р. Хайнлайн А если серьезно, попробуйте создать посадочный угол и вертикальную держать оборотами. Плюс, не забываем про триммирование. Самолет то вообще в посадочной конфигурации ? Сбалансирован ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
shishkin 61 Posted October 1, 2020 8 hours ago, arbalet73 said: А интерцепторы у крафта есть? Ими очень удобно пробег укорачивать. Уже где то обсуждалось, что пробег тут не учитывается, а учитывается смещение от центра. "ground roll" в оригинале, должен быть "centerline precision" Quote Share this post Link to post Share on other sites
GORYNYCH 15884 Posted October 1, 2020 Фигня это все. Как я только не садился ! И все равно выше шестой позиции в рейтинге не поднимался. Всегда находилась пятерка «асов», котораяина пару баллов опережала меня. У Аламара на видео то же самое. Quote Share this post Link to post Share on other sites
vladkvip 3170 Posted October 1, 2020 On 9/11/2020 at 2:54 PM, arbalet73 said: ...А вот научиться навигации по HSI, RMI, GPS, VOR, ILS и ADF по РЛЭ не удастся. Полезных видеокурсов крайне мало, ведут их такие же самоучки, но продвинутые... Начните с VOR и «не на Боинге»... Первое упражнение: «полёт к VOR»: Как освоите, дайте знать. Если есть вопросы - тоже... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Nickbe 2631 Posted October 1, 2020 16 минут назад, vladk пишет: Если есть вопросы - тоже... У меня есть вопрос, немного из другой "оперы". В MSFS есть пара самолётов (Pipistrel и, кажись VL3) у которых есть угол установки закрылков выше 0 градусов (одно положение вверх). В каких случаях это положение применяется? Quote Share this post Link to post Share on other sites
vladkvip 3170 Posted October 1, 2020 (edited) 28 minutes ago, Nickbe said: У меня есть вопрос, немного из другой "оперы". В MSFS есть пара самолётов (Pipistrel и, кажись VL3) у которых есть угол установки закрылков выше 0 градусов (одно положение вверх). В каких случаях это положение применяется? Понятия не имею, никогда на них не летал. Попробуйте РЛЭ настоящих найти и прочитать. P.S. А... Прочитал для Pipistrel. Рекомендовано положение «-5» при скоростях выше 100 узлов «по прибору». Вероятно, несколько уменьшает induced drag. Подъемная сила тоже уменьшается... Возможно, более «комфортно» летит «в горизонте». Написано что «рекомендовано», а не «обязательно». Edited October 1, 2020 by vladk Quote Share this post Link to post Share on other sites
Nickbe 2631 Posted October 1, 2020 16 минут назад, vladk пишет: Рекомендовано положение «-5» при скоростях выше 100 узлов «по прибору». Понятно, спасибо. Что-то подобное и предполагал. Quote Share this post Link to post Share on other sites
PartiZan_BoBavip 1319 Posted October 5, 2020 На оффициальном форуме есть много текстовых обучаек под названием [HOW TO], на различные темы https://forums.flightsimulator.com/c/guides/165 Пример 1: [HOW-TO] Line-up and take off Line-up clearance / intentions On a controlled airport you don’t have the right to line up and take-off whenever you want, you may already got the clearance to taxy up to the holding point (the position before the yellow marking crossing the taxi way), you don’t have yet the clearance to enter a runway. On bigger airports, ground or apron frequencies will handle your taxi movement, and tower should handle your line-up and clearing for departure. On an un-controlled airport (without controllers / tower) you, as pilot, are responsible of your movements, line-up and take-off. However you should communicate what you want to do. So before any operation you should say on the radio your plans (HB-PPT parking will taxi to holding position RWY 26) then (HB-PPT holding position RWY 26 will line up RWY 26 departure outbound sector west). On many airport the run-up (check out the aircraft preparation 9) is done in the holding position. Just before lining up, a last check has to be done (a short one): Line-up check Windows, door, cockpit closed and checked Landing lights on Strobe on Time noted (engine timer and navigation plan) Talk (radio) On the runway Once lined up on the runway, make sure your wheels are straight (maybe make 1m more to straight them up), check the RWY number and align the directional giro to the RWY number. Look for the wind direction. Take off Break released and full throttle. While rolling on the RWY you must control that the airspeed increase (in case the indicator is dead or you didn’t remove the cap), handle the torque (for single prop your aircraft will tends to go left) with the rudders. Reaching VRot (rotation speed) you pull the stick to climb and wait that your speed reaches Vx in a stable way (Vx and Vy are values defines in the AFM). Don’t forget to handle the p-factor 22 while in climb. Vx stable Many if not most aircraft which have fixed RPM handling (where you can control throttle and RPM separately), you should reduce RPM as soon as you are clear of obstacles (50ft or like 10m) for noise reduction. Once Vx is stable and you are clear of obstacle you: Gear up Flaps up Accelerate to Vy Once at Vy trim Climb check At some point in the climb (normally turning cross wind or nearly) you do the climb check which includes normally: Gears up checked Flaps up checked Check RPM / Throttle Fuel pump off Leaving circuit / reaching waypoint In non-controlled airfields you should continue at circuit altitude / speed while being on the circuit till you leave it. In a controlled airport on the other side you usually have defined outbound routes / waypoints you must follow and call to the controller. Keep in mind you altitude as both circuits and waypoints do have altitudes indicated which you must comply in real life. Quote Share this post Link to post Share on other sites
PartiZan_BoBavip 1319 Posted October 5, 2020 Пример 2: [HOW-TO] Circuit pattern What is it Circuit patterns are basically the flight path around the airport / airfield. When no circuit patterns are given by the VAC (Visual Approach Chart) you will have to “draw it” yourself. The rules are simples: 1 nm (Nautical Mile) after the RWY, 1nm on the side and 1000ft above the RWY. While training landings or if you missed a landing in real life you must follow a circuit pattern. For each RWY you may have a standard circuit (left hand) or a right hand circuit in case there is something preventing the standard circuit. In this case usually the circuits are displayed on the VAC chart. Circuit segment names Each segment of the circuit have a name: Initial climb Cross wind Down win Base Final Checks and procedures During the pattern you “build in” different checks and procedures. Just after the initial climb you should do the climb check. After the cross wind, you should call for the begin of the downwind to inform other pilots your position. Just after the call prepare the approach by doing the approach check Abeam of the end of the RWY 1 notch flap down and trim End of down wind (depends of the circuit) you start the descend, with yet again another flap down notch. Begin or middle of the final segment, you do the final checks and say again your position at the radio. Circuit speed and orbit Flying in circuit is done at slower speed, and in case you are still too fast compared to the previous plane in circuit or if you need more time for some reason you may make an orbit, which means turn left while being in down wind, fly above the RWY while remaining in circuit altitude, and then rejoining the downwind nearly the beginning of the down wind. All those change of direction must be communicated such that other pilots know what you are doing Joining a circuit VAC charts show normally where you should enter the area of an airport or airfield. In case nothing is displayed, a good practice is to fly over the circuit (with 500ft more) look around to see the traffic and where the different segments of the circuits are, and then join usually in mid downwind. There is other options to joining a circuit but if you know the overhead one it should be good in most situations. Circuits in controlled airports ATC will give instructions how to join the circuit or how to land for example “straight in” will mean you will be directly in the final. In that case you must comply to whatever ATC will instruct you, unless your aircraft do have issues like performance issue or malfunctions in which case you must inform ATC and ask for a different approach. Quote Share this post Link to post Share on other sites
PartiZan_BoBavip 1319 Posted October 5, 2020 Пример 3: [HOW-TO] Landing From final After turning from base to final, your first task is aligning to the centerline of the runway, pointing to the aiming point (which should be around 100m or 330ft before your landing goal) and start looking at your speed. In the final, you should have full flaps out, gear down, and in case (depends on the aircraft) set the carb heat off, full RPM (not full throttle!), mixture full rich. Usual speed for small aircraft in final should be around 60-65 Kt. In case you have gusts / front wind, you must increase a bit your final speed. Aiming point Till you reach the idle gate, you will have to fight between your glide angle, the aiming point, your speed and of course keep the center line of the runway. Therefore check each points one after the other and start again. If your speed is too fast, reduce the throttle and nose up a bit, if your speed is to low, increase your throttle and nose down a bit. You should really fly to your aiming point till you transit (or flare). If well set, the aiming point will not move around, instead it should just “zoom in”. If the aiming point is going down, that means you fly too high, if it goes down you fly too low. Idle gate Around 200m or 660ft before your landing goal, you will reduce your throttle to the min, which means idle. However you will continue to fly toward your aiming point. Transition / flare While general aviation (small aircraft) do not really flare like bigger aircraft, you will still change your attitude at around 2m or 6ft from the ground. That means before you was flying toward your aiming point, now you will look at the end of the runway and fly basically flat. This will reduce further your speed till your touch down. Keep flaring In this phase you keep your eyes on the end of the runway, and you will flare as much as possible without having your airplane going up. Ideally a good flare means you have your stick fully pulled at your touch down. Even after the touch down you must continue to pull the stick otherwise you risk to hit the nose / propeller. Not a good landing? Go around! In case you see you don’t land near your landing goal just go around: full throttle, increase your speed above Vx, flaps up at least 1 notch, and start climbing. A landing must be after the threadhold, and within 150m / 500ft of the threadhold. In bigger airports the landing point for smaller aircraft can be further down the runway, that would be described in the airport information sheet. If your touch down would have been too short, next trial set your idle gate later. On the reverse side, if your touch down would be longer than 150m or 500ft from the touch down point you aim for, then set your idle gate before. The idle gate location should be the only “variable” you change in your landings, allowing you to have a single change to improve your landings. Just for info, that’s how a real landing look like: in this case my airplane was a bit right of the centerline at this point. Aiming point would be around the river in front of the runway, and the idle gate before the small road just before the river. (the black strip in the middle of the image is the propeller seen by the digital camera) Quote Share this post Link to post Share on other sites